منشور تقویت بنیه مالی خانواده بزرگ تکواندو کشور
الف) چکیده
در شرایط فعلی کشور به ویژه در دو دهه اخیر افزایش سطح عمومی قیمت ها که به تورم معروف است ، آثار زیانباری برای عموم آحاد مردم ایران داشته است . حجم بالای نقدینگی در سطح کشور ، آثار سوء ناشی از تحریم های بین المللی ، ناکارامدی صندوق های بازنشستگی ، بودجه های انبساطی دولت ها ؛ انتظارات تورمی در بین مردم ، صادرات ناکارای تحریمی ، عدم امکان ورود منابع ناشی از صادرات ، قیمت تمام شده بالای کالاهای وارداتی و دلایل بی شمار دیگری ، همگی منتج به فشار اقتصادی زیادی بر مردم ایران گردد. به گونه ای که در اقتصاد خانوار پدیده شوم چند شغلی به خصوص برای متولیان آموزش و مربیان مطرح شده است. در حالیکه در بسیاری از کشور ها ، دولت ها و نهادهای بزرگ ، سرمایه گذاری های سنگینی بر ورزش و به ویژه مجریان آن یعنی مربیان ورزشی می کنند ، متاسفانه در حال حاضر ارکان اصلی انسانی ورزش ایران به دلیل جبران خسارت ناشی از تورم و نابسامانی های اقتصادی و پوشش دخل و خرج زندگی های خود به چند شغله گی پرداخته اند. اگرچه اندک افرادی ممکن است از منشور ما مستثنی باشند . به یقین دغدغه های اقتصادی ارکان انسانی ورزش باعث خسارت های مهمی به ورزش کشور که امروز به عنوان صنعت مادر در جهان تبدیل شده است ، ایجاد نموده است . تحقیق حاضر سعی نموده با استناد بر فرصت های موجود کشور راه کاری پیش روی متولیان ورزش جهت بهره وری بیشتر مربیان عزیز که همانا ارکان اصلی انسانی ورزش به پردازد.
ب ) مقدمه
جهان کنونی شاهد رویکردی متفاوت در ماهیت و عملکرد ورزش می باشد . تا چندی پیش ورزش یک امر تفریحی در سبد خانوار بود ، لیکن در دنیای امروز ورزش تحت عنوان صنعتی نوین و چه بسا به عنوان صنعت مادر نقش به سزایی در اقتصاد کشور ها می باشد . اگر چه نمی توان به طور قطعی بیان کرد که صنعت ورزش چه درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور ها در بر دارد لیکن تاثیر صنعت ورزش و همچنین صرفه جویی هزینه ای سلامت ناشی از هزینه های درمان همواره یکی از محاسبات و راهبرد دولت ها می باشد.در دهه های اخیر سهم ورزش در سبد مخارج خانوار و از سوی دیگر در بودجه های دولت ها به ویژه در کشور های در حال توسعه و نیز توسعه یافته به شدت افزایش یافته است. و به تبع آن موضوعاتی مثل گردش مالی در صنعت، سازمان ها و انجمن های ورزشی نوین ، بازاریابی ورزشی ، حامیان یا اسپانسر ها ، تولیدات صنایع ورزشی ، دانشکده های مترتب بر ورزش ، تعاملات بین المللی و دهها مولفه های اجتماعی و اقتصادی را با خود به وجود آورده است. از سوی دیگر گسترش ورزش منتج به صرفه جویی هزینه ای در جرم و بزه هایی که از مصادیق دغدغه های و مسئولیت های اجتماعی دولت ها می باشد ، شده است. به یقین سرمایه گذاری در صنعت ورزش به مراتب بازده ای معنا دار تر و صرفه بیشتری نسبت به سرمایهگذاری و مخارج تحقق یافته در مبارزه و جلوگیری از جرم و جنایت میباشد.
ج) اقتصاد ورزش
علم اقتصاد شاخهای از علوم اجتماعی است که به تحلیل تولید، توزیع ، مصرف کالاها و خدمات میپردازد بطور کلی علم اقتصاد علم تخصیص بهینه منابع محدود به نیازهای نامحدود است. کانون توجه دانش اقتصاد بر این است که عوامل اقتصادی چگونه رفتار و تعامل میکنند و اقتصادهای مختلف چگونه کار میکنند. ماهیت عملکردی اقتصاد ورزش به کارگیری تئوریهای اقتصادی برای تحلیل کارکرد و فعالیتهای ورزشی می باشد به تعبیر دیگر اقتصاد ورزش به ارزیابی مسائل و الگوهای تخصیص بهینه منابع در حداقل پنج بخش عملکرد ورزش، تولیدات ورزش ، بازاریابی و رسانه ای ورزش ، توسعه ورزش ، مسئولیت های اجتماعی ورزش میپردازد.
جهان کنونی همواره بر اهمیت ورزش در زمینههای اقتصادی را مورد نظر قرار داده و آن را به عنوان عاملی اقتصادی و سودآور مورد توجه قرار دادهاند. همین امر باعث شده تا درآمدهای حاصل از حوزههای ورزشی در این کشورها به شکل چشمگیری زیاد باشد. ورزش که یک صنعت پردرآمد و سودآور در تمام دنیا به شمار میرود، میتواند از جوانب بسیاری بر اقتصاد یک کشور تاثیر بگذارد. اقتصاد ورزش چیزی جز بهکارگیری تئوریهای اقتصادی برای تحلیل فعالیتهای ورزشی نیست که در دو سطح خرد و کلان انجام میشود؛ در سطح خرد، رفتار اقتصادی بازیگران این عرصه اعم از ورزشکاران، بنگاههای ورزشی، دولتها و حتی طرفداران و تماشاگران مورد بررسی و پیشبینی قرار میگیرد و در سطح کلان، تأثیر فعالیتهای ورزشی بر سایر متغیرهای کلان اقتصادی مطالعه میشود..
د) ابعاد مطرح در اقتصاد ورزش
رشد و توسعه ورزش با خود فرصت های بی شماری را به وجود آورده است که اعم آن شامل حجم بالای نقدینگی در صنعت، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ، راه اندازی صنایع گوناگون تولید کالاها، تجهیزات وداروهای مرتبط با ورزش ، تبادلات تجاری بین اللملی کالاها و خدمات ورزشی ، رونق گردشگری و توسعه بازارهای محلی ، شبکه های نوین مجازی وعینی تبلیغات، انتشارات ، ایجاد تاسیسات و امکانات گسترده ورزشی ، ترویج روحیه همراهی و اشتراکی ، افزایش رفاه عمومی و سرمایه اجتماعی و انسانی ، قهرمان پروری در رقابت بینالمللی و بالا بردن سهم تولید ناخالص داخلی کشورها و ده ها مولفه دیگر می باشد.
ه) تاریخچه تکواندو
تکواندو نام هنری ورزشی رزمی است که از نظر فیزیکی و جسمی بهترین و موثرترین روشهای دفاع از خود را با استفاده از دستها و پاها و بدون استفاده از هرگونه سلاح به علاقمندان و هنرجویان خود می آموزد و از نظر معنوی و روحی نیز به علاقمندان خود احترام و انضباط و بردباری و صبوری و ازدیاد حس مقاومتهای منطقی در مقابل مشکلات زندگی که حاصل آن انتخاب دقیق و صحیح راه زندگی با حس اعتماد به نفس میباشد را می آموزد.
تکواندو از سه کلمه ” ت ” به معنای پریدن وضربه زدن با پا و ” کوان” به معنای دفاع کردن و خرد کردن با دست و ” دو” به معنای راه و روش تشکیل شده است. سنگ نوشته ها و آثار تاریخی موجود، قدمت پیدایش تکواندو را به عهد باستان و جنوب شرق شبه جزیره کره می رساند. وجود تندیس دو راهب بودایی در معبد «سوکورام» در شهر کیونگ جو کرهجنوبی که در حال اجرای تکنیک ” کوم گانگ ماکی ” میباشد سند محکمی بر وجود هنرهای رزمی در آن زمان است. در واقع تکواندو هنر رزمی مردم کره میباشد که به سرعت در جهان توسعه یافته است . آموزش تکواندو در ایران ابتدا در سال ۱۹۷۰ (۱۳۴۹ شمسی) توسط مستشاران نظامی کره ای آغاز شد با تلاش و پیگیری مربیان و پیشگامان ورزش تکواندو ادامه یافته و توسعه داده شد. اولین تشکیلات رسمی تکواندو در سال ۱۹۷۶ (۱۳۵۵ شمسی) تحت عنوان انجمن تکواندو نیروهای مسلح فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۶۳ فدراسیون تکواندو با تشکیلات مستقل به ریاست سید مصطفی صفوی تشکیل و پس از تکمیل بافت اداری و تشکیلاتی، به منظور یکپارچگی در امر آموزش یکی از اساتید کرهجنوبی به نام “شین چال کانگ” دعوت بعمل آورده و نسبت به برگزاری دوره های آموزش مربیگری برای مربیان تکواندو کشور اقدام نمود و این اقدام، خود سرمنشا تحولات فراوان در تکواندو کشور گردید.(منبع : سایت فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران)
و) فلسفه و چرایی منشور
در دهه های اخیر ورزش تکواندو رشد فراوانی را تجربه نموده است . این مهم تحت تاثیر عوامل متعددی بوده است . بر اساس گزارشی تحت عنوان شناسایی عوامل مؤثر در توسعه تکواندو ایران و ارائه مدل توسط (آقایان رضا ایمانزاده ، عباس خدایاری ، حمید قاسمی و خانم نازنین راسخ در فصلنامه علوم ورزش، سال چهاردهم، شماره چهل و پنجم، بهار ۱۴۰۱ ) بر مبنای یافته های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و استخراج ۷ عامل در پرسشنامه تحت بررسی، سوالات متناظر با عامل های مستخرج به شرح ۱٫عوامل اجتماعی و فرهنگی؛ ۲ .عوامل فناوری؛ ۳ .عوامل اقتصادی؛ ۴ .عوامل سیاسی؛ ۵ .عوامل ورزشی؛ ۶ .عوامل مدیریتی و ۷ .اماکن و تجهیزات تحقیاتی را به عمل آورده اند. پس از استخراج عوامل موثر بر توسعه ورزش تکواندو، به منظور اولویت بندی و بررسی تفاوت بین عوامل موثر بر توسعه رشته تکواندو از نظر نمونه های تحقیق از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شده است . نتایج حاصل شده بیانگر آن است که از دیدگاه نمونه تحقیق (عوامل مدیریتی) بالاترین رتبه در عوامل موثر بر توسعه رشته تکواندو از دیدگاه نمونه تحقیق ( عوامل سیاسی )پایین ترین رتبه را به خود اختصاص داده است.
لذا مدیران و کارکنان اجرایی شاغل در فدراسیون تکواندو و مربیان سطح کشور بیشترین تاثیر را در رشد و شکوفایی ورزش تکواندو داشته اند و این در حالی است که کمترین بهره ای از این دستاورها نصیب آنان شده است . وظیفه خطیر مربی در ورزش فردی است که کار مربیگری و آموزش افراد یک تیم ورزشی یا یک ورزشکار را به عهده دارد. مربی گری فرایند همراهی مداوم و حمایت از فردی برای ثابت قدم ماندن در اهداف و تعهدات خود است و به معنای پیمودن راهی میان بر، غالب شدن بر ترس و تقویت و نیرومند ساختن نقاط و ویژگیهای مهم و اساسی است. به بیان دیگر مربی گری هنر تسهیل کردن اجرای فعالیتها، فرایند یادگیری و پیشرفت فرد است و بهطور مداوم بر فرایندهای پیشرفت و رشد افراد تمرکز میکند. متاسفانه مربیان علیرغم وظیفه تبیین شده نه تنها کمترین سهم را از عملکرد طاقت فرسای خود بهره خواهند برد بلکه در ارزش افزوده این رشد هیچگونه سهمی نخواهند داشت.
لذا منشور حاضر بر مبنای طراحی مدلی است که حداقل بهره ای از زحمات خود را کسب نمایند.
ز) اصطلاحات و واژه ها و مفاهیم
در این توافق نامه اصطلاحات و واژه های زیر دارای معانی مشروحه به کار می رود:
۱-ز) ماهیت شرکت های سرمایه گذاری
شرکت های سرمایه گذاری (Investment Company) بر اساس بند ۲۱ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار، یکی از نهادهای مالی محسوب میشوند که مانند صندوق های سرمایه گذاری (Mutual Fund) واسطهای برای خرید و فروش سهام شرکتهای بورسی میباشند.
این شرکتها از مجموعهای از افراد متخصص تشکیل شده که وضعیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس را بررسی و آنالیز میکنند و میدانند چه موقع باید سهام این شرکتها را خرید و چه زمان فروخت تا بیشترین سود را بدست آورند. یعنی فعالیت اصلی این شرکتها خرید و فروش سهام شرکتهای بورسی و غیر بورسی در بهترین زمان است.
شرکتهای سرمایهگذاری سهام شرکتها را با هدف مدیریت خود شرکت نمیخرند، یعنی اصلا برایشان مهم نیست چه کسی دارد آنها را مدیریت میکند. برایشان مهم این است که عملکرد شرکت خوب باشد و به بیشترین سوددهی برسد تا خودشان هم از این سوددهی نفع ببرند. هر زمان هم که شرکت به سوددهی نرسد یا روند نزولی در پیش گیرد، سهامش را میفروشند. بنابراین نگاه شرکت های سرمایه گذاری به خرید سهام شرکتها نگاهی کوتاه مدت است.
۲-ز)ماده ۲۱ قانون بازار اوراق بهادار
نهادهای مالی: منظور نهادهای مالی فعال در بازار اوراق بهادارند که از آن
جمله میتوان به کارگزاران، کارگزاران / معاملهگران، بازار گردانان، مشاوران
سرمایه گذاری، مؤسسات رتبه بندی، صندوقهای سرمایه گذاری، شرکتهای سرمایه گذاری،
شرکتهای پردازش اطلاعات مالی، شرکتهای تأمین سرمایه و صندوقهای بازنشستگی اشاره
کرد.
۳-ز)ماهیت شرکت های مادر ( هولدینگ)
در دنیای پیچیده امروز که فعالیت های جند کسب و کاره در بسیاری از سازمان ها به دلیل کم کردن ریسک فعالیت های تجاری شکل نوینی به خود گرفته است ، معانی کارکردی جدیدی به نام شرکت های مادر ایجاد شده است . واژه هلدینگ که نام دیگر شرکتهای مادر است در لغت به معنای نگهداشتن است و در تعریف این شرکت اینگونه بیانشده است که مجموعهای از شرکتهاست که شرکت اصلی آنها را مدیریت میکند. بدین ترتیب شرکت هلدینگ (شرکت مادر) شرکتی است که با سرمایهگذاری در شرکتهای دیگر برای کسب سود، حق رای کسب میکند تا بدین طریق عمل شرکت را توسط هیئت مدیره انتخابی کنترل کند.
۴-ز) اهداف شرکت های مادر ( هولدینگ)
عمده هدف این گونه بنگاه های اقتصادی علاوه بر مسئولیت های اجتماعی ، ایجاد سود و افزایش دارایی های سهامداران و ایجاد ارزش افزوده آن از طرق زیر می باشد.
-کنترل از طریق انتخاب هیات مدیره در شرکت های زیر مجموعه
– کنترل از طریق تعیین و تصویب بودجه شرکت های زیر مجموعه
– کنترل از طریق صورت های مالی تلفیقی شرکت های زیر مجموعه
– کنترل از طریق برنامه ریزی های راهبردی و عملیاتی شرکت های زیر مجموعه
– کنتر های داخلی و وظیفه ای ، پایشگری و نظارت مستمر
۵-ز) ماده ۲۲ قانون بازار اوراق بهادار
شرکت مادر (هلدینگ): شرکتی که با سرمایه گذاری در شرکت سرمایه پذیر جهت کسب
انتفاع، آنقدر حق رأی کسب میکند که برای کنترل عملیات شرکت، هیأت مدیره را انتخاب
کند و یا در انتخاب اعضای هیأت مدیره مؤثر باشد.
۶-ز) بند ۱۸ ماده یک اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴
بنگاه یا شرکتی که از طریق تملک تمام یا قسمتی از سهام یا سرمایه یا مدیریت و یا از طرق دیگر، فعالیتهای اقتصادی بنگاهها یا شرکتهای دیگر را در یک بازار کنترل می کند.
۷-ز) تفاوت شرکت های سرمایه گذاری با شرکت های مادر (هولدینگ)
اگرچه نوع ماهیت شرکت ها کسب انتفاع می باشند، لیکن شرکت های سرمایه گذاری عموما به دنبال کسب سود در کوتاه مدت ؛ میان و بعضا بلند مدت می باشند. علیرغم انگیزه مدیریتی در اینگونه از شرکت ها غالبا تمایلی به مدیریت شرکت های که سهام آنها را تحصیل کرده ندارند. ساختار شرکت های مادر (هولدینگ) توجه اصلی خود را به کسب ثروت و سود پایدار در بلند مدت در کنار مدیریت فعالیت شرکت های سرمایه پذیر را معطو می نمایند.
۸-ز) وجوه اداره شده
اعتباراتی است که طی قراردادهای منعقد شده با بانکهای عامل در اختیار آنها قرارمیگیرد تا با نظارت صاحب وجوه برای سرمایهگذاری در جهت اهداف و برنامههای توسعه ای و یا کمک به کارکنان به صورتتسهیلات در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می گیرد.
۹-ز) افزایش بهای خدمات
خدماتی که توسط دولت و یا نهادهای عمومی به مخاطبین و یا مردم ارائه میگردد ، تبعا مستلزم مابه ازایی توسط مخاطبین می باشد. طبیعی است که نرخ این گونه خدمات با توجه به شاخص های پولی و مالی کشور در هر سال اضافه می شود. به لحاظ ساختاری بخشی از این مابه ازاء متعلق به مجریانی است که در این مسیر ارائه خدمات می دهند . تشخیص این تفکیک عموما بر عهده مقامات ارشد می باشد.
۱۰-ز) بیمه تامین اجتماعی
ماهیت نهایی تامین اجتماعی پوشش نیروی کار و حمایت آنها در مقابل بیماری ، از کار افتادگی، بازنشستگی و امثال آن است.این بیمه ها جنبه حمایتی آن بیشتر مورد نظر است و به همین جهت نام اجتماعی نیز به آن اضافه شده است . هدف بیمههای اجتماعی تأمین مصالح عمومی جامعه و ایجاد تعادل نسبی بین طبقات اجتماعی است.
۱۱-ز) درآمد پایدار
در آمد پایدار عبارتست از حداکثر میزان مخارج مصرفی در یک دوره بدون این که سبب کاهش در مخارج مصرفی واقعی در دوره های بعد گردد. تعریفى است که کمیسیون جهانى محیط زیست و توسعه۱۹۸۷ ارائه داده است. .توسعهاى که نیازمندیهای نسل حاضر را بدون لطمهزدن به توانایى نسلهاى آتى در تأمین نیازهاى خود برآورده می کند. تعاریف متعددی از شرایط پایداری مطرح میگردد. اما وجوه اشتراک این تعاریف در این موضوع نهفته است که استمرار در افزایش درآمد و تولید درآینده و بهره گیری از امکانات باید با شرایط زندگی مردم همراه شود.
۱۲-ز) صندوق های سرمایه گذاری
صندوق سرمایهگذاری نهادی مالی به شمار میرود که دارایی سرمایهگذاران بورس را جمعآوری و آن را در سبدی متنوع از داراییهای مختلف سرمایهگذاری میکند. کاهش ریسک، تنوع، مدیریت حرفهای و نقدشوندگی بالا از مهمترین مزایای این صندوقها به شمار میروند.
ح) ماموریت و اهداف بنیادی
ماموریت عنوان و مقصود و رسالت یک بنگاه اقتصادی است. مقصودی منحصر که یک سازمان یا بنگاه اقتصادی را از سایر سازمان های دیگر متمایز می کند . ماموریت چیستی یک سازمان است . فلسفه وجودی که دلیل ایجاد آن می باشد. بیانیه ماموریت (Mission) فلسفه وجودی و هدفی است که سازمان بخاطر آن وجود دارد و مسیری را برای دستیابی به چشمانداز سازمان فراهم میکند. فلسفه وجودی اطلاعاتی پیرامون نوع محصول یا خدمت، ارزشهای محوری و مخاطبین سازمان را منعکس میکند. مأموریت یا رسالت که از آن با عناوینی چون مأموریت، فلسفه وجودی، اهداف بنیادین و یا مقصود اصلی نیز یاد می شود، عبارت است از فلسفه وجودی و یا نقشی که یک مجموعه در قبال جامعه خود، بر عهده گرفته تا با ایفای آن و ارائه خدمات مورد نظر، نیازهایی از جامعه را برآورده سازد.
ط)چشم انداز
چشم انداز نگاه و رویه ای است که بنگاه اقتصادی به دنبال آن می باشند.چشم انداز خواستگاه رسیدن است. مسیری است که برای رسیدن به برنامه های کوتاه و بلتد مدت باید طی کرد. چشم انداز نهایت اهداق می باشد.چشم انداز تعابیر دیگری مانند دورنما، منظر، آینده متصور و یا آینده آرمانی و مطلوب نیز دارد ، چشم انداز از شرایط آینده و به بیان دیگر، تصویری است از وضعیت آینده یک مجموعه، زمانی که به اهداف و استراتژی های خود دست یافته باشد. چشم انداز و آرمان ها، معمولاً زاییده فکر و خلاقیت مدیران مجموعه بوده و در ابعاد مختلفی همچون فناوری، دانش، وضعیت مالی، بازار و مواردی از این دست، به تصویر کشیده می شوند.
ی) ارزش های بنیادی
ارزش های بنیادی مجموعه ای از باید و نبایدهای فرهنگ سازمانی می باشد. بدون توجه به آن چشم انداز هرگز تحقق نخواهد یافت. ارزش های بنیادی نه تنها مقبولیت درون سازمانی بلکه تاثیر متقابل مقبولیت برونی سازمانی نیز خواهد داشت. صداقت، کار تیمی، کیفیت، تلاش، احترام به تمامی قوانین و اصول اخلاق حرفهای و مشارکتی ،شفافیت، ادب، حفظ کرامت انسانی، خلاقیت، نوآوری، مسئولیت پذیری، تعامل بهتر با مشتری و رضایت مشتری از مصادیق موضوعات مطرح در ارزش های بنیادین می باشد. ایجاد شرایط مساعد برای تولید ایدههای نو و خلاق محوریت اساسی در ماهیت عملکردی هر سازمان خواهد بود. ارزشهای بنیادین به معنا و مفهومی ساده خط قرمزها، چارچوبها و قواعد محکمی هستند که یک سازمان در فرآیندهای داخلی باید به آنها پایبند بوده و تحت هیچ شرایطی از آنها عبور نکرده و زیر پا نگذارد
ک) راهبرد و استراتژی
مجموعه طرح های عملیاتی کوتاه ، میان و بلند مدت در راستای برنامه ریزی و اجرا و نظارت برای دستیابی به چشم انداز و ماموریت به کار گرفته می شود.راهبرد های انتخابی با لحاظ ارزشهای بنیادین که خود تبعیت از ماموریت و اهداف بنیادی می باشند، انتخاب خواهد شد
ل) راهبرد انتخابی
بنا بر آنچه در بند (و)موضوع واژه ها و مفاهیم اشاره شده است ، انتظار میرود که فدراسیون تکواندو با راه اندازی و یا خرید یک شرکت سرمایه گذاری با مالکیت حداقلی فدراسیون و یا نهادهای مرتبط با فدراسیون و سهامدار نمودن تمامی مربیان و کارکنان و مدیران مرتبط از محل آورده نقدی و غیر نقدی فدراسیون و نیز آورده نقدی کلیه مربیان و کارکنان و مدیران مرتبط و همچنین مساعد های مالی و تسهیلاتی برای سهامداران از طریق فدراسیون ، شبکه بانکی و نهادهای مرتبط با وزارت ورزش به جهت کمک در تامین آورده نقدی مربیان و کارکنان و مدیران مرتبط به جهت رسیدن به اهداف اشاره شده آتی اقدام نماید.
م) مدل اجرایی پیشنهادی
فدراسیون با انتخاب هیات مدیره ای منتخب از طرف خود و نیز احدی از مربیان و همچنین مدیری با رزومه مرتبط با شرکت های سرمایه گذاری بر اساس قانون تجارت نسبت به اداره شرکت اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد.
ن)ماموریت پیشنهادی
حضور در صنعت بازار پول و سرمایه و کسب وکارهای سودآور به واسطه تجهیز منابع مالی کلیه گروه های ذی نفوذ و تامین سرمایه ناشی از پورتفولیوی فعالیت و همچنین سهامداران و هدایت آن با اتکاء بر خلق ارزش آفرینی ناشی از برندو ورزش تکواندو و نیز فرصت های موجد در کشور در راستای تامین منافع پایدار کلیه گرو های ذی نفوذ به ویژه سهامداران با لحاظ نمودن رویکرد های پیشنهادی آتی.
س) رویکرد های پیشنهادی
۱-س) حضور برتر ناشی از استفاده از ظرفیت های صندوق های سرمایه گذاری و سبد گردان
یکی از مهمترین روشهای مدیریت داراییها در بورس، استفاده از صندوقهای سرمایهگذاری است. جایی که تیمی از تحلیلگران حرفهای بازار، سبدی متنوع از داراییهای مختلف برای شما تشکیل میدهند و ریسک کاهش سرمایه در بورس را به کمترین حد ممکن می رسانند. لذا پیشنهاد سرمایه گذاری در :
۱-۱-س) صندوقهای سرمایهگذاری با درآمد ثابت بین ۷۰ تا ۹۰ درصد سرمایه مشتریان خود را در اوراق کم ریسک سرمایهگذاری میکنند. سود این صندوقها، ثابت و بیشتر از سپردههای بانکی است.
۲-۱-س) صندوقهای سرمایه گذاری در سهام که سهامی ۷۰ تا ۹۰ درصد دارایی مشتریان خود را در سهام شرکتهای بورسی سرمایهگذاری میکنند. این صندوقها ریسک بالاتری دارند اما سود آنها به ویژه در بلندمدت بسیار بیشتر است.
۳-۱-س) صندوق سرمایه گذاری مختلط که دارایی صندوقهای مختلط را ترکیبی از سهام شرکتهای بورسی و اوراق با درآمد ثابت (بین ۴۰ تا ۶۰ درصد) تشکیل میدهد. این صندوقها از نظر بازدهی و ریسک، حد میانی دو صندوق درآمد ثابت و سرمایهگذاری در سهام هستند.
۴-۱-س) صندوق های طلا که حداقل ۷۰ درصد دارایی صندوقهای طلا در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و مابقی در اوراق مشتقه مبتنی بر طلا سرمایهگذاری میشود؛ بنابراین بازدهی این صندوقها، مشابه بازدهی سکه طلا است.
۵-۱-س) صندوق اهرمی که نوعی صندوق سهامی است که حداقل ۷۰ درصد دارایی آن به سهام و حق تقدم سهام شرکتهای بورسی اختصاص مییابد و با استفاده از اهرم مالی، امکان کسب بازدهی مضاعف را در اختیار سرمایهگذاران میگذارد.
۲-س)حضور در بخش ساخت و ساز
ساخت و ساز و مسکن به عنوان یک صنعت فرابخشی که با خود صد ها نوع از بخش های تولیدی را با خود یدک می کشد و به تبع آن اشتغال مستقیم یا غیر مستقیم را ایجاد می نماید. حجم نقدینگی بالای موجود در بخش مسکن ، تورم صنعت، ماهیت صنعت ناشی از عدم امکان واردات آن ، وجود مشتریان انبوه ، تبدیل شدن به کالای سرمایه ای ، امکان تزریق منابع مالی به صورت تدریجی ، بازده اقتصادی مناسب ، برگش سرمایه سریعتر نسبت به سایر صنایع تولیدی و ده ها دلیل دیگر بیانگر لزوم سرمایه گذاری در بخش ساختمان و مسکن می باشد
۳-س)استفاده حداکثری از مناطق آزاد
مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی از مهمترین استثنائات تجاری کشور محسوب میشوند. استثنای تجاری یعنی مکان یا موردی که قوانین و مقررات بازرگانی کشور به طور کامل برای آن اعمال نشود. به بیان دیگر، استثنا یا مورد خاص، از اعمال یکسری قوانین و مقررات مستثنی است. مناطق آزاد تجاری صنعتی در قوانینِ مبادله کالا با خارج از کشور، قوانین مربوط به مالیات، قوانین سرمایهگذاری و قوانین و رویههای گمرکی دارای تسهیلات و مزایایی نسبت به دیگر نقاط کشور است.
۴-س)سرمایه گذاری در پروژه های سودآور
تجارت، بازرگانی، سوداگری، در لغت به معنی خرید و فروش به قصد سود بردن. تجارت و داد و ستد به پروسه مبادله کالا و خدمات با چیزی با ارزش مانند پول و یا درممکن است که تجارت کالا به کالا و یا با کالا و خدمات دیگر گفته می شود که در این پروسه دریافت آن کالا از تولید کننده به مصرف کننده و هر کسی در این میان دیده می شود.دوره کوتاه مدت داد و ستد و خرید و فروش همواره منتج به سودآوری بالای در تجارت خواهد بود . با توجه با ماهیت شرکت های سرمایه گذاری که دارای فعالیت های چند کسب و کاره می باشند ، لذا به جهت کسب پرتفولیوی سرمایه گذاری و کاهش ریسک های تجاری تجارت های کوتاه مدت همواره پیشنهاد می گردد.
۵-س)حضور در بازارهای بین المللی
صرف نظر ازتهدید ناشی از تحریم های بین المللی که تاثیر نامطلوبی بر فعالیت های اقتصادی کشور گذاشته است لیکن همچنان فرصت های مناسب اقتصادی در کشور های همسایه و حاشیه خلیج فارس و نیز کشورهای اسیایی و افریقایی از حیث صادرات و واردات کالایی و خدماتی و نیز سرمایه گذاری های حداقلی در کنار ظرفیت های کشور های اشاره شده به یقین دارای بازده اقتصادی و بین المللی برای شرکت خواهد بود. از سوی دیگر با توجه با جایگاه و تجربه و مقبولیت عامه و حرفه ای ورزش تکواندو و فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی ایران و مربیان برتر ، سرمایه گذاری در زیر ساخت های ورزشی و نیز آموزش هنر های رزمی در اقصی نقاط جهان به عنوان یک رویکرد پیشنهادی برتر مطرح خواهد بود.
۶-س) طراحی مدل اقتصادی برای تحقق درآمد پایدار و دائمی
استناد به قوانین تجاری جاری کشور به ویژه مواد ۲۳۹ الی ۲۴۱ قانون تجارت ، انتفاع مالی سهامداران بر اساس تصمیمات مجامع شرکت ها از محل سود قابل تقسیم می باشد. با توجه به این مهم که سود قابل تقسیم به دلیل تقویت بنیه مالی شرکت در پروژه های سرمایه گذاری عموما بین سهامداران تقسیم نمی شود لذا پیش بینی توزیع سود به جهت ایجاد رفاه اجتماعی و درآمد پایدار برای ارکان انسانی که همانا مربیان و کارکنان و مدیران مرتبط می باشند از اولویت های رویکرد های اجرایی می باشد.
۷-س) اجرای کامل پوشش های تامین اجتماعی
هدف اصلی پوشش های تامین اجتماعی رفاه نسبی مربیان محترم درحوزه های ذیل می باشد:
-
حقوق بازنشستگی
-
برخورداری از هزینههای این بیمه برای زمان از کارافتادگی
-
تحت پوشش قرار دادن هزینهها توسط بیمه، برای مراسم کفن و دفن
-
تحت پوشش قراردادن هزینههای درمان
-
جبران دستمزد دوران بارداری
-
پرداخت کمک هزینه ازدواج
-
پرداخت حقوق بیمه بیکاری
۸-س) اجرای کامل بیمه عمر
بیمه عمر در واقع نوعی سرمایه گذاری با سود تضمین شده می باشد . بیمه عمر صرف نظر از سود متناسب با مبلغ سرمایه گذاری پوشش های فراوان دیگری از جمله فوت، بیماری های خاص ، از کارافتادگی ، نقص عضو و… خواهد داشت.
اجرای بیمه عمر برای کلیه مربیان و کارکنان و مدیران مرتبط به معنای اولین گام در رفاه اجتماعی خواهد بود.
۹-س) سرمایه گذاری پروژه های دانش بنیان
شرکت های دانش بنیان با توجه اصولی به پایه علم به دنبال ثروت و رشد و توسعه اقتصادی در کنار تحقق اهداف اقتصادی ، اجتماعی و علمی می باشند. با توجه به حمایت دولت شاهد ایجاد ایده های نو در جهت اشتغال و رشد اقتصادی می باشیم . به جهت حمایت های مالی نیز صندوق های پژوهش و فناوری طراحی و راه اندازی شده اند. با در نظر گرفتن ماهیت علمی این گونه شرکت ها طبیعی است که منتج به یازده اقتصادی در شرکت سرمایه گذاری پیشنهادی می باشد.
۱۰-س) سرمایه گذاری در پروژه های استارت آپ
استارت آپ یا معادل فارسی آن رویداد شتاب،رویدادی است که به منظور راه اندازی شرکت ها و کمپانی های نوپا برگزار می شود.بنا به تعریف متخصصان استارت آپ یک کمپانی نوپا است که راهحلی نوین را برای یک مساله ارائه میکند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد.برخی نیز استارت آپ را فرهنگ نوینی برای اندیشه های نو و خلاقیت برفراز ایدههای موجود میدانند که هدف از آن برطرف کردن مشکلات موجود در نقاط کلیدی است که به عنوان پاشنه ی آشیل راه حلهای موجود شناخته می شوند. یک استارت آپ را میتوان شرکتی تازه تاسیس مبتنی بر مجوز بهره برداری از یک یا چند فناوری توسط افراد خارج از یک موسسه تحقیقاتی یا نهاد دانشگاهی دانست که سایر منابع لازم و از جمله مدیریت شرکت را از طریق مسیرهای دیگر جذب مینماید.از منظر حقوقی شرکتهای استارت آپ با توجه به اینکه در موضوعات فناوری و تکنولوژی ثبت، تشکیل و فعالیت آنها تجارتی محسوب می شوند، می توانند در قالب هر یک از شرکتهای تجارتی موضوع قانون تجارت تشکیل شوند و به همین جهت ثبت شرکتهای استارت آپ بر اساس احکام و شرایط لازم و خاص هر یک از قالبهای شرکتهای تجارتی امکان پذیر می گردد.(منبع: منتشر شده در چهارمین همایش ملی حقوق ارزیابی کارآمدی قانون در نظام جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۶)
۱۱-س) بر کسی پوشیده نخواهد بود که تعلیم و تربیت و آموزش یک ورزشکار مستلزم صرف انرژی انسانی و زمان زیاد خواهد بود و این در حای است که مربیان کمترین سهم حق الزحمه ای را از آزمون های هنرجویان دریافت می نمایند لذا پیشنهاد مهم افزایش سهم مربیان از وجوه دریافتی از آزمون هنرجویان متناسب با تورم عمومی سطح کشور می باشد.
بابک حاجیان
اشتراك و دنبالك
ترک بک و لینک بک برای این مقاله وجود ندارد
ارسال یک نظر