بانکداری مجازی، شاخص ترین وجه افتراق بانکداری دولتی و خصوصی روزنامه دنیای اقتصاد
در عصری که زندگی میکنیم ادبیات تفکر، کاملاً متفاوت از گذشته شده است همواره کلیه ابداعات و نوآوری ناشی از نیازهای اولیه بشری بوده است، لیکن عصر حاضر بر مبنای مفروضات و اندیشههای علمی تکوین یافته، نشأت میگیرد. آنچه که تافلر تحت عنوان موج اول یعنی تمدن کشاورزی و موج دوم که شامل انقلاب صنعتی و همچنین موج سوم تئوری انقلاب اطلاعات نامیده است، دستاورد پروژههای وسیعی از جمله الکترونیکی شدن کلیه ابعاد ارتباطات شده است در حالیکه مقاومت در مقابل توسعه فنآوری اطلاعات کموبیش وجود دارد ابعاد جدید که کاملاً مرتبط با یکدیگر میباشد همانند تجارت الکترونیکی- بانکداری الکترونیکی- دولت الکترونیکی و … کلیه ابعاد نظام حاکمیت را دربرگرفته است و این نوزاد تازه بدنیا آمده به لحاظ روابط شدید بینالمللی و جایگاه حقوقی یک کشور در سطح جهانی و همچنین رشد و تغییرات پیدرپی الکترونیکی اطلاعات و سرمایه، مفاهیم جدید و لزوم دهکده جهانی را بوجود آورده است. در دهکده جهانی هیچگونه مرز جغرافیائی، اختلاف زبان، تمدن، فرهنگ و … وجود ندارد شبکه ارتباطات جهانی و استفاده از نرمافزارهای نوین همانند دسترسی یک فرد در روستای کوچک خود، بستر دسترسی به اقصی نقاط جهان را برای هر کس بوجود آورده است. تفکر و ابزار الکترونیکی جلوه واقعی سرعت ارتباطات و کاهش هزینهها و افزایش ظرفیتها را در جهت توسعه یافتگی ایجاد نموده است، لیکن در عصر مجازی حاضر که ادبیات وسیع آن در این مقاله نمیگنجد کلیه نیازها و ارتباطات را بصورت مجازی ترسیم و سپس شبکههای مرتبط به هم ایجاد شده و باستفاده از تکنولوژی اینترنت بستری راحت و مناسب با حداقل هزینه و حداکثر سرعت، نیازها را مرتفع مینماید لذا با توجه به تجارت مجازی، دانشگاه مجازی، بانکداری مجازی، دولت مجازی و … از الزامات توسعه یافتگی میباشد.
یکی از اصلیترین استراتژیهای شبکه بانکداری در کشورمان افزایش تعداد شعب و جذب مشتریان میباشد بدیهی است در این راستا ضمن تخصیص بخش عمدهای از منابع مالی بانکها در ایجاد دارائیهای ثابت (بویژه ایجاد شعب) و افزایش هزینههای ستادی، اداری و پرسنلی، نسبت به تبلیغات گسترده و اعطای پاداشهای فراوان در جهت جمعآوری نقدینگی اقدام مینمایند. مدیریت پراکنده در اقصی نقاط کشور منجر به ایجاد سازمانی بسیار وسیع و هزینههای فراوان و بعضاً زیانده را به بار خواهد داشت. لذا اگر شاخص بهرهوری را میزان سرمایه جذب شده و سرمایهگذاری تحقق یافته بدانیم میتوان از کمیات خارج و با استفاده از بانکداری مجازی بیش از گردش حاضر دامنه فعالیت را توسعه نمود.
یکی از دغدغههای اصلی بانکهای خصوصی هزینه بسیار بالای منابع مالی میباشد که مهمترین ابزار کاهش هزینه مذکور و همچنین رفاه مشتریان استفاده از بانکداری مجازی میباشد. نگرش به حداقل ایجاد شعب گزینش- مشتریان خاص که چندین برابر مشتریان عام در بانکها امکان سرمایهگذاری دارند- توسعه شبکه اینترنتی در بخشهای مختلف بانکها- ایجاد ID CARD و … تکنولوژی بانکداری را به سمت بانکداری روان، کمهزینه و حداکثر استفاده از مشتریان اینترنتی سوق میدهد.
بانکداری مجازی در برگیرنده مدیریت روان توام با کلیه کنترلهای بانکی و مالی بصورت کاملاً ساده و حفظ حقوق مشتری و حداقل هزینه میباشد. در بانکداری مجازی هر مشتری با داشتن ID CARD فعال نسبت به افتتاح حساب از طریق اینترنت اقدام مینماید لذا حضور فیزیکی در ساختمانهای بانکها که به تبع آن افزایش شعب را تحقق مییابد حذف خواهد گردید. مشتریان در هر کجای کشور که باشند در سفر یا محل کار و یا خانه خود و یا حتی خارج از کشور باشند براحتی امکان استفاده از خدمات بانکی را خواهد داشت. بانکداری مجازی ایجاد گستره وسیع فعالیت بانکی در هر زمان و مکان را ایجاد مینماید.
کلیه فعالیتهای بانکی از جمله سپردهگذاری، نقل و انتقال وجوه، اعطای تسهیلات، صدور صورتحسابهای موردنیاز، پرداخت حقوق پرسنل شرکتها، برنامه و بودجه بانکها، تعیین میزان سود سهامداران و واریز آن بحساب سهامداران و … بصورت کاملاً بهروز و ON LINE در کنار خدمات تلفنی ۲۴ ساعته از طریق EMAIL و شبکههای اینترنتی انجام خواهد گرفت. بدیهی است با توجه به مزیت نسبی فوق بانکداری خصوصی امکان کاهش هزینههای مالی ناشی از جذب منابع مالی مترتب بر فوق را خواهد داشت و این مهم در کنار بانکداری مجازی بینالمللی و ترکیب منابع مالی داخلی و خارجی ضمن کاهش سنگین هزینه پول نسبت به افزایش گسترده فعالیت و بالا رفتن شاخصهای تعریف شده اصلی که همانا افزایش جذب سپرده و سرمایهگذاری میباشد محقق خواهد گردید.
اشتراك و دنبالك
ترک بک و لینک بک برای این مقاله وجود ندارد
ارسال یک نظر